Partner serwisu
Biznes i przemysł

Port Gdynia: Kontenerów na Bałtyku wystarczy dla wszystkich

Dalej Wstecz
Data publikacji:
22-02-2018
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RynekInfrastruktury.pl

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Port Gdynia: Kontenerów na Bałtyku wystarczy dla wszystkich
fot. Port Gdynia
– Według prognoz do 2030 roku ilość ładunku skonteneryzowanego na Bałtyku ma sięgnąć 25 mln TEU rocznie – informuje Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia (ZMPG). Oznacza to, że porty z regionu będą rozwijać się aby być w stanie obsłużyć tak dużą ilość ładunku. Gdyński port przygotowuje się na to planując budowę Portu Zewnętrznego.

Port wychodzi w morze

Obecnie priorytetem gdyńskiego portu jest budowa Obrotnicy nr 2 oraz pogłębienie basenów portowych i podejścia do 16,5. Na horyzoncie pojawia się jednak nowy, znacznie ambitniejszy projekt, który dotyczy budowy Portu Zewnętrznego. Ma on powstać na sztucznym lądzie, w oparciu o istniejące nabrzeża: Śląskie i Szwedzkie. Ma to być nabrzeże głębokowodne.

Głównym powodem takiego wyjścia Portu Gdynia w morze jest brak wolnych terenów i rosnące wyniki przeładunkowe. Jak podaje ZMPG – strona rządowa zgodziła się z portem, że projekt budowy obiektu wychodzącego w morze jest jedyną szansą nie tylko na dynamiczny rozwój portu, ale także na utrzymanie jego zdolności konkurencyjnej oraz wysokiej pozycji na rynku usług portowych w Regionie Morza Bałtyckiego.

– Otrzymaliśmy w ministerstwie „zielone światło” dzięki czemu przygotowania do budowy Portu Zewnętrznego w ramach programu Port Gdynia 2030 nabrały tempa – podkreśla Adam Meller.

Ruszają prace przygotowawcze

Najbliższy czas to w Porcie Gdynia etap badań miejscowych ze wsparciem konsultantów zewnętrznych. Wykonane zostaną przedinwestycyjne badania środowiskowe wraz z inwentaryzacją przyrodniczą oraz badania czystości osadów dennych terenu przyszłego Portu Zewnętrznego. Przeprowadzone będą analizy falowania oraz wpływu planowanej inwestycji na sąsiadujące odcinki brzegu. Zostanie przygotowane wstępne studium wykonalności i studium koncepcyjne wielowariantowe, uwzględniające różne funkcje planowanego Portu Zewnętrznego. Po przeprowadzeniu wymienionych badań Zarząd Morskiego Portu Gdynia ma podjąć decyzję dotyczącą formuły i zakresu budowy Portu Zewnętrznego.

– Temat budowy Portu Zewnętrznego traktujemy bardzo poważnie – komentuje Adam Meller. – Obecnie pracujemy nad szczegółową koncepcją rozwiązań hydrotechnicznych oraz rozmawiamy z potencjalnymi inwestorami, którzy wykazują zainteresowanie realizacją projektu. Zdajemy sobie sprawę z faktu, że wyjście w morze to historyczna chwila w życiu gdyńskiego portu i szansa na podniesienie jego konkurencyjności – dodaje.

Multum projektów

Obecnie trzy największe polskie porty chcą rozwijać infrastrukturę do obsługi ładunków skonteneryzowanego. W każdym z nich powstają plany ogromnych inwestycji.

W najlepszej sytuacji jest Port Gdańsk, który posiada już dwa nabrzeża głębokowodne należące do terminalu DCT. Na tym jednak nie poprzestaje i ma plan podobny do Gdyni, czyli budowa sztucznego nabrzeża. Projekt nosi nazwę Portu Centralnego.

Zespół Portów Szczecin i Świnoujście obecnie nie ma możliwości obsługi dużej ilości kontenerów z uwagi na ograniczenie przez głębokość toru wodnego między tymi dwoma miastami. W tej sytuacji powstał plan budowy infrastruktury do obsługi ładunków intermodalnych w Świnoujściu.

Również gdyński port chce być ważnym graczem w sektorze kontenerów, które są obecnie jedną z najważniejszych grup przeładunkowych w portach na całym świecie. Opisany wyżej Port Zewnętrzny to wielomilionowe przedsięwzięcie, które może poskutkować silnym rozwojem zarówno portu jak i całego miasta.

Czy wystarczy kontenerów?

Oczywiste jest to, że koszty budowy takiej infrastruktury to miliardy złotych. Pozostaje więc pytanie o opłacalność szeregu takich inwestycji. Czy na Bałtyku wystarczy kontenerów, aby zapełnić nabrzeża w Gdańsku, Gdyni i Świnoujściu, a także w portach Kłajpedy czy Petersburaga?

Prognozy podane przez prezesa Portu Gdynia są obiecujące. Mówią o znacznym wzroście ilości kontenerów na Bałtyku w najbliższych latach. – Według badań profesora Maciej Matczaka z Akademii Morskiej w Gdyni, do 2030 roku ilość ładunku skonteneryzowanego na Bałtyku ma sięgnąć 25 mln TEU rocznie – informuje Adam Meller. – Oznacza to, że kontenerów wystarczy dla wszystkich – dodaje.

Ostatecznie cała sytuacja zostanie zweryfikowana przez rynek i przedsiębiorców. Będzie tak z uwagi na to, że inwestycje mają być prowadzone w formule partnerstwa publiczno-prywatnego więc muszą być one po prostu korzystne finansowo.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Port Gdynia zakończył rok 2020 ze wzrostem przeładunków

Intermodal i logistyka

Port Gdynia zakończył rok 2020 ze wzrostem przeładunków

Magdalena Romanowska 23 stycznia 2021

Port Gdynia: Roczny wynik finansowy będzie zgodny z założeniami. Przeładunki rosną

Intermodal i logistyka

Gdynia nie daje się zatopić. Wzrosty przeładunków w tym roku

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Nowy magazyn w pobliżu krakowskiego lotniska

Inżynieria i innowacje

Nowy magazyn w pobliżu krakowskiego lotniska

inf. pras. 08 września 2023

Zakończyła się rozbudowa centrum Flex w Tczewie

Biznes i przemysł

Tunel w Gałkowie oddany do ruchu. Strabag zakończył pracę

Intermodal i logistyka

Pozostałe z wątku:

Port Gdynia zakończył rok 2020 ze wzrostem przeładunków

Intermodal i logistyka

Port Gdynia zakończył rok 2020 ze wzrostem przeładunków

Magdalena Romanowska 23 stycznia 2021

Port Gdynia: Roczny wynik finansowy będzie zgodny z założeniami. Przeładunki rosną

Intermodal i logistyka

Gdynia nie daje się zatopić. Wzrosty przeładunków w tym roku

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Nowy magazyn w pobliżu krakowskiego lotniska

Inżynieria i innowacje

Nowy magazyn w pobliżu krakowskiego lotniska

inf. pras. 08 września 2023

Zakończyła się rozbudowa centrum Flex w Tczewie

Biznes i przemysł

Tunel w Gałkowie oddany do ruchu. Strabag zakończył pracę

Intermodal i logistyka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5